Retailers zijn te langzaam met het implementeren van digitale
technologieën binnen hun organisatie. “Het gedrag van consumenten
verandert in rap tempo. Ze maken massaal gebruik van nieuwe sociale,
mobiele en vaak gelokaliseerde technologieën en gaan daarin sneller dan
retailers kunnen bijbenen”, zegt Armijn Beek, retail leader van
Capgemini Consulting in RetailTrends 3.
78 procent van de
ondernemers verwacht dat de adoptie van nieuwe technologieën de komende
twee jaar een cruciale rol gaat spelen in hun bedrijfsvoering, zo blijkt
uit recent onderzoek van Capgemini Consulting en Massachusetts
Institute of Technology (MIT). Tegelijkertijd stelt 63 procent dat zijn
bedrijf die technologieën te traag adopteert.
Stapsgewijze
verbeteringen als het optimaliseren van de webwinkel is niet langer
voldoende, stelt digital proposition lead Kees Jacobs. Retailers moeten
volgens hem radicaal veranderen en nieuwe competenties ontwikkelen om
bij de nieuwe consument in de gratie te blijven. “Alles draait nu om de
relatie met de klant en de mate waarin een retailer in diens behoefte
kan voorzien.”
Hoewel retailers zich bewust zijn van de
uitdagingen waarvoor zij staan, slagen ze er vaak niet in om de
noodzakelijke transformatie door te voeren. “Ze voelen de noodzaak ervan
nog niet”, aldus Beek. “De volumes zijn nog te laag en de
winstgevendheid van omnichannelconcepten laat nog te wensen over.”
Retailers
moeten niet bang zijn voor investeringen, zegt Jacobs. “Heel veel
initiatieven worden om zeep geholpen omdat ze niet direct geld
opleveren. Ook hier geldt: de kosten gaan voor de baat uit.”
Armijn
Beek en Kees Jacobs gaan in RetailTrends 3 verder in op de uitdagingen
voor retailers en de mogelijkheden die de All-Channel Experience van
Capgemini daarbij biedt voor hun bedrijfsvoering. Dit artikel vormt het
eerste deel van een serie van vijf artikelen die RetailTrends de komende
maanden uitbrengt in samenwerking met Capgemini Consulting. De serie
sluit af met een rondetafeldiscussie waarin retailers ingaan op hun
uitdagingen en oplossingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten