Veruit het grootste deel van de retailers stuit op problemen bij de
implementatie van zijn omnichannelstrategie. Slechts zes procent stelt
geen significante belemmeringen tegen te komen. Dat blijkt uit onderzoek
van Forrester onder 256 besluitnemers van Amerikaanse en Europese
retailers en ruim vijftienhonderd multichannel shoppers, in opdracht van
adviesbureau Accenture.
Retailers zien in omnichannel een manier om zich van anderen te
onderscheiden en bestempelen het aanbieden van een naadloze
winkelervaring over alle kanalen als topprioriteit. Maar waar 71 procent
van de consumenten verwacht winkelvoorraadinformatie online te kunnen
zien en de helft gebruik wil maken van click & collect, voldoet
slechts iets meer dan eenderde van de ondervraagde besluitnemers aan die
wensen.
39 procent van de shoppers noemt het onwaarschijnlijk dat hij
aankopen doet in een winkel, die online geen actuele voorraadinformatie
geeft. “Het onderzoek laat zien dat retailers die worstelen met de
mogelijkheden van online ook moeilijkheden ervaren in het tegemoet komen
van de wens van de klant in fysieke kanalen”, stelt managing director
Chris Donnelly van de retailtak van Accenture.
De barrières die retailers tegenkomen bij het implementeren van een
omnichannelstrategie zijn volgens het onderzoek in drie thema’s te
verdelen. De eerste heeft te maken met belemmeringen binnen de
organisatie. 46 procent van de ondervraagden geeft aan te beschikken
over een speciaal omnichannelteam, maar desondanks spreekt eenderde over
conflictsituaties tussen de verschillende kanalen van de organisatie.
Zo is voor slechts zestien procent de verdeling van crosschannelverkopen
irrelevant, omdat ze zich alleen willen richten op de klantervaring en
niet op de inkomsten per verkoopkanaal.
Verder stuit veertig procent van retailers op problemen bij het
integreren van de back-office technologie over alle verkoopkanalen. De
derde barrière ligt volgens het onderzoek op het gebied van scholing van
het personeel. Eveneens veertig procent van de ondervraagden stelt dat
het trainen van winkelmedewerkers tekortschiet om uit te kunnen groeien
tot een omnichannelorganisatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten